IDENTITI DIRI-KU INI

1.10pm 7/2/2012


salam blog-ku . . ok , ary ni topik aku ke arah pencarian hidup skit hihihihi . . sperti yang kengkorang tgk kt atas . itulah y ak nx ckp dikit . --->buat gaya seperti seorang profeser . APAKAH ITU IDENTITI ?




Identiti 

Apa itu identiti?

Identiti adalah berkenaan mengetahui siapa diri anda.
Mengenali diri anda ialah mencari identiti anda sendiri.
Identiti termasuk:
Meletakkan diri anda di dalam

  • Berperanan

  • Berkemahiran

  • Berpengetahuan

  • Personaliti

  • Tingkah laku

  • Budaya

  • Etnik/bangsa

  • Agama

  • Jantina

  • Keluarga

  • Kawan-kawan

Membentuk identiti sangat kompleks iaitu:

  • Bermula dari zaman kanak-kanak

  • Tinggal di sesuatu tempat di dalam jangka masa lama

  • Penting ketika melangkah remaja
  • Terlibat di dalam pelbagai pengalaman semasa perkembangan hidup

Bagaimanakah seseorang itu membentuk identiti?

Faktor-faktor positif yang mempengaruhi identiti adalah:
Ibu bapa dan ahli keluarga
Ibu bapa yang sentiasa menggalakkan remaja melibatkan diri dalam membuat keputusan keluarga akan memperkukuhkan pembentukan identiti remaja.
Faktor-faktor meningkatkan pembentukan identiti:

  • Jika anda diterima seadanya oleh keluarga anda

  • Jika anda diberi penerangan dan penjelasan tentang apa yang akan terjadi apabila anda melanggar peraturan

  • Jika ibu bapa sentiasa menekankan keperluan mematuhi peraturan dan kepentingan peraturan dan 'norma'

  • Sekiranya anda dihormati kerana individual anda dan dibenarkan meluahkan pendapat anda, berundinglah dan bertolak-ansur di dalam perbincangan itu

Budaya dan etnik/bangsa
Budaya adalah satu kombinasi tingkah laku dan sikap di kalangan kumpulan manusia.
Amalan sosialisasi dan jangkaan berbeza dari satu budaya dengan budaya yang lain.
Etnik dan amalan budaya anda mempengaruhi identiti.

Jantina
ama ada lelaki atau pun perempuan terdapat banyak aspek yang mempengaruhi identiti.

Agama
Agama memberi garis panduan dalam membentuk tingkah laku.
Agama memberi tunjuk ajar kepada remaja untuk menempuh kehidupan menjadi seorang dewasa.

Rakan sebaya (Kawan-kawan)
Pergaulan dengan kawan-kawan mempengaruhi identiti anda:

  • Tingkah laku

  • Pandangan

  • Muzik

  • Aktiviti

  • Dan lain-lain


p/s credits to: http://www.izieherb.net

okeyy , seperti yang korang lihat . itulah IDENTITI . aku rase tersangat banyak identiti dlm dunia ini . . tp klo nx senang ingat ade dua tajuk besaw dye BAIK n JAAD . xpercaye ke klo aku ckp tuh pon identiti ko ? suke aty lah . . kenape aku ckp psl mende ni , aku pon sedang cri identiti aku . . aku dilahirkan d dlm keluarga y cukup sempurna (alhamdulilah , syukur kepada ALLAH) . . nmun , makin aku besar makin aku serong . . ta phm mksod serong ? ok lah ayat senang jaad . mungkin atas sbb persekitaran n dgn sape aku berkawan . itu mgkin sbb-2 nye jgak  . . tp ta baek letax kan kesalahan dri atas org laen . yup , ia memey 100% slh aku . . ape y aku nx adelah bkn idop secare fame gitu , bkn kena dikenali rmi , ataw mencipta nama di persada dunia . . tak . . . . zah lebih suke jd sederhana . . shingga kan terlalu simple hehehehe :D mkin aku besar mkin aku nmpk y dunia ini bkn satu tmn permainan y sng . klo tak pndai ikod arus , mmg sah kena pijak lah kaw wlaupun kawan kaw sndiri . mnjadi semakin besar mmbuadkan aku mkin hati-hati supaye tak terpijak bom jepun , alamatnye meletoplah bom ituuuuu . . aku ta tahu smpai ble aku idop . . tp selagi aku idop tuh aku akn bertahan . . ia bkn semudah menulis blog ini . . ia nya sangat susah . . ok lahh . . last word aku nx ckp , jage lah dri kaw baek-baek . dn pstikan kaw xkan jatuh ke perangkap musang . . salam 

ZAH S.J

No comments:

Post a Comment